VHF - Σταθμοί - Χρήση
ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ ΜΕΛΩΝ Π.Ο.Φ.Σ. Κανάλι: 73 Εναλλακτικό: 69
Σταθμοί VHF
- ΟΛΥΜΠΙΑ ΡΑΔΙΟ 16
- ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟ 12
- ΙΟΝΙΟ (ΚΕΡΚΥΡΑ - ΡΙΟ) 18
- ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟΣ 21
- ΘΕΡΜΑΪΚΟΣ 7 ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ (ΘΑΣΟ - ΑΛΕΞ/ΠΟΛΗ) 19
- ΑΡΓΟΣΑΡΩΝΙΚΟΣ (ΠΟΡΟΣ - ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ) 18
- ΚΡΗΤΗ (Α.ΝΙΚΟΛΑΟΣ - ΣΗΤΕΙΑ) 19
- ΧΑΝΙΑ 18 & 19
- ΧΙΟΣ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ 19
- ΡΟΔΟΣ - ΚΩΣ - ΝΙΣΥΡΟΣ 07 & 19
- ΙΣΘΜΟΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ 11
- ΡΙΟ - ΑΝΤΙΡΡΙΟ 14
- ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΑΡΧΗΓΕΙΟΥ ΛΙΜ. ΣΩΜΑΤΟΣ 7
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΕΚΠΟΜΠΗ ΣΤΟ ΚΑΝΑΛΙ 70 Συχνότητα Κίνδυνου συστήματος Ασφαλείας G.M.D.S.S
ΧΡΗΣΗ VHF/DSC
(Ως VHF υπονοούμε όλο το σύστημα εκπομπής και λήψης που μας επιτρέπει την ασύρματη επικοινωνία στην περιοχή των υπερύψηλων συχνοτήτων, Very High Frequency.)
Τρόπος Κλήσης
· Βεβαιωνόμαστε ότι το κανάλι είναι ελεύθερο. Ποτέ δεν καλούμε εάν το κανάλι είναι
κατειλημμένο γιατί τότε δεν ακούει κανένας.Το μικρόφωνο 10 εκ. μακριά από το
στόμα και να μη το χτυπάει ο αέρας.
· Η λέξη “έτοιμος” είναι η «τελεία» για να μπορεί να καταλάβει αυτός που ακούει ότι τελειώσαμε
την ομιλία μας και να αρχίσει αυτός
· Όπως και στο τηλέφωνο (λέμε το όνομα αυτού που τηλεφωνούμε και μετά του λέμε ποιοι
είμαστε) έτσι και στο VHF π.χ. Αυτός που καλεί (A-17) “Σκάφος Α-10 από Σκάφος Α-17”.
Αυτός που απαντάει (Α-10) “Σκάφος Α-17 από Α-10, ακούει έτοιμος “
· Εάν δεν πάρουμε απάντηση προσπαθούμε ξανά αφήνοντας όμως κενά διαστήματα μεταξύ
των κλήσεων για να μπορεί να κάνει χρήση του καναλιού και κάποιος άλλος
· Ποτέ δεν καλούμε ανώνυμα
· Ποτέ δεν καταλαμβάνουμε το κανάλι με προσωπικά μας θέματα. Ένα θέλουμε μπορούμε
να μεταφερθούμε σε άλλο κανάλι.
· Όταν ταξιδεύουν πολλά σκάφη μαζί τότε Α-100 = Ο αρχηγός αποστολής, Ομάδας. Κατά τη
διάρκεια του ταξιδιού όλα τα σκάφη ακούν και μιλούν στο “Κυρίως Κανάλι”. Στο εφεδρικό
πηγαίνουν μόνο όταν το πει ο Αρχηγός. Σήμα ή Γενική Ανακοίνωση: Από Α-100 προς όλα τα
σκάφη (Την κάνει μόνο ο αρχηγός)
· 73 = Κυρίως Κανάλι , 72 & 69 = Εφεδρικό Κανάλι, 15 = Καφενείο, Δοκιμές (1 watt). [Μιλούν
τα σκάφη μεταξύ τους στον τόπο προορισμού αλλά ακούν συγχρόνως και το Κυρίως Κανάλι
με το “Scan”. Καλό είναι το μηχάνημα να είναι σε κατάσταση DualWatch: Το 73 σταθερό και
scan το 16 (κάθε 3”)
· Αμφίδρομη Επικοινωνία Τηλέφωνο – Τηλέφωνο ΜΟΝΟ με το ΟΛΥΜΠΙΑ ΡΑΔΙΟ (duplex
κανάλια). Μονόδρομη Επικοινωνία Ασύρματος – κενό – Ασύρματος
· Ένα VHF βάσης όταν είναι high εκπέμπει 25 watt και όταν είναι στα low εκπέμπει στα 5 watt.
Αν είναι φορητό εκπέμπει στα 5 watt και 2 watt αντίστοιχα (Λόγω της μικρής ισχύος του
φορητού θα πρέπει να μην έχουμε φυσικά εμπόδια γύρω μας).
· Όταν τα μηχανήματα είναι κοντά ρυθμίζουμε σε χαμηλή ένταση (1 watt). Αυτά είναι τα
κανάλια 15 και 17 (προσυντονισμένα στο 1 watt). Τα μηχανήματα είναι μέγιστης έντασης
25watt. (min15 μίλια, max100 μίλια!! Ανάλογα με τον καιρό). Καλή Κεραία: Οπτικό ορίζοντα–
Ψηλά. Όχι κοντά άλλα «μαγνητικά» εργαλεία. Όταν τοποθετούμε κεραία VHFσε ΚΑΜΙΑ μα
ΚΑΜΙΑ περίπτωση δεν κόβουμε ή ματίζουμε το καλώδιο επειδή περισσεύει
· Σε κάθε VHF θα πρέπει να γίνουν οι παρακάτω ενέργειες με ευθύνη του χρήστη/πλοιοκτήτη
o Να γίνει εισαγωγή του ΔΔΣ (MMSI) (Βάλτε ένα αυτοκόλλητο με το ΔΔΣ σας
δίπλα στο VHF)
o Να γίνει εισαγωγή των ΔΔΣ (MMSI) των Σταθμών Ξηράς οι οποίοι ακροώνται
στα κανάλια Ασφαλείας και Κινδύνου
§ Group Call Ελληνικών Πλοίων: 023700000
§ Ολυμπία Ράδιο: 002371000 (Τηλέφωνο επικοινωνίας 1320)
§ Ασπρόπυργος Ράδιο (ΥΕΝ): 002391000
o Να γίνει σύνδεση του VHF με το GPS. Αν χαθεί αυτή η σύνδεση τότε στην
οθόνη του VHF εμφανίζονται ως συντεταγμένες 999.99.999 ή 000.00.000.
Αν δεν γίνει αυτό τότε σε μία κατάσταση ανάγκης θα πρέπει να βάλετε το
στίγμα χειροκίνητα !!!! ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΔΥΣΚΟΛΟ σε έκτακτες καταστάσεις
ιδιαίτερα αν δεν ξέρουμε τη λειτουργία του VHF!!!
o Άλλα χρήσιμα ΔΔΣ (MMSI) Προαιρετικά
§ ΚΛ/Χ Θες/νίκης (VHF-MF) 237673210
§ Λ/Χ Κέρκυρας (VHF-MF) 237673190
§ ΚΛ/Χ Πάτρας (VHF-MF) 237673140
§ Λ/Χ Πύλου (VHF-MF) 237673230
§ ΚΛ/Χ Ηρακλείου (VHF-MF) 237673180
§ ΚΛ/Χ Μυτιλήνης (VHF-MF) 237673220
§ ΚΛ/Χ Ρόδου (VHF-MF) 237673150
· Το Ράδιο Ολυμπία εκπέμπει σήματα ασφαλείας 4 φορές την ημέρα 05.00 – 11.00 – 17.30 –
23.00 (Ώρες UTC) Προσθέστε 3 ώρες για τη θερινή και 2 ώρες για τη χειμερινή ώρα στην
Ελλάδα
· Αν θέλουμε να καλέσουμε το Ράδιο Ολυμπία λέμε στο κανάλι 16 «Ράδιο Ολυμπία , Ράδιο
Ολυμπία, Ράδιο Ολυμπία από Σκάφος ....... με ΔΔΣ........». Όταν απαντήσει το Ολυμπία θα
μας παραπέμψει σε ένα ελεύθερο κανάλι εργασίας της περιοχής από την οποία εκπέμπουμε.
· Τουλάχιστον μία φορά το χρόνο ελέγχουμε τη συσκευή καλώντας κάποιον φίλο ή ακόμα και
το Ράδιο Ολυμπία.
· Πως γίνεται η δοκιμαστική κλήση.
o Έχουμε περάσει το MMSI του Ράδιο Ολυμπία (002371000) σε μία από τις
ελεύθερες θέσεις του VHF ως«OLYMPIA»
o Επιλέγουμε ένα κανάλι εργασίας που δεν έχει συνομιλίες εκείνη τη στιγμή
o Πηγαίνουμε στο Menu και επιλέγουμε Individual Call
o Επιλέγουμε από τις μνήμες «OLYMPIA»
o Όταν πατήσουμε «Call» ακούγεται ένας οξύς ήχος. Η συσκευή μεταφέρεται αυτόματα στο Κανάλι 70 για να στείλει τα στοιχεία μας. Περιμένει απάντηση και αν δεν πάρει ξαναστέλνει κάθε 8 δευτερόλεπτα έως ότου πάρει απάντηση. Η διαδικασία ακυρώνεται αν πατήσουμε το Exit. Επειδή υπάρχει μόνο ένα άτομο στη βάρδια ενδεχομένως να υπάρξει καθυστέρηση στην απάντηση της κλήσης.
o Όταν μας απαντήσουν στο VHF θα ακουστεί ένας δυνατός ήχος και στην οθόνη θα εμφανιστεί το όνομα του Ολυμπία. Μετά θα μεταφερθούμε αυτόματα στο κανάλι εργασίας που επέλεξε το Ολυμπία Ράδιο για τη συνομιλία. Για να σταματήσουμε το δυνατό ήχο πατάμε ένα κουμπί ή το press και περιμένουμε να μας μιλήσουν από το Ολυμπία Ράδιο. Οφείλουμε να απαντήσουμε «ΟΚ σας λαμβάνουμε πολύ καλά. Ήταν μιά κλήση για τον έλεγχο του VHF μου. Ευχαριστώ πολύ»
o Η ίδια κλήση μπορεί να γίνει αν θέλουμε να πάρουμε πρόβλεψη καιρού ή να καλέσουμε κάποιο τηλέφωνο και να μιλήσουμε μέσω VHF.
· Πως γίνεται η κλήση Distress.
o Σηκώνουμε το κόκκινο καπάκι που γράφει Distress και πατάμε παρατεταμένα το μικρό κουμπάκι που βρίσκεται από κάτω. μας μεταφέρει αυτόματα στο κανάλι 16 και ακούγεται ένας διακεκομμένος ήχος συναγερμού (alarm) και στην οθόνη εμφανίζεται το μήνυμα «DISTRESS!>Undesignated HOLD 3 sec» που σημαίνει ότι μέσα σε 3 δευτερόλεπτα θα φύγει σήμα κινδύνου από το σκάφος μας για «απροσδιόριστη (undesignated) αιτία». Αν μέσα σε αυτά τα 3 δευτερόλεπτα σταματήσουμε να πατάμε το κουμπί δεν θα σταλεί το μήνυμα κινδύνου. Ο ήχος του συναγερμού θα είναι συνεχής μέχρι να λάβει επιβεβαίωση ή να τον ακυρώσουμε πατώντας το κουμπί END. Τότε εμφανίζεται στην οθόνη το μήνυμα «DISTRESS CANCELED».
o Αν έχουμε χρόνο (στα μικρά σκάφη συνήθως δεν υπάρχει) μέσα από το menu πατώντας το αντίστοιχο πλήκτρο μπορούμε να προσδιορίσουμε το πρόβλημά μας: Collision (σύγκρουση), Sinking (βύθιση), Piracy Attack (πειρατική επίθεση), Fire or Εxplosion (Φωτιά ή Έκρηξη), Grounding (προσάραξη), Disabled &Adrift (ακυβέρνητο και παρασυρόμενο), Man Overboard (άνθρωπος στη θάλασσα), Flooding (κατάκλυση υδάτων), Listing or Capsizing (κλήση ή ανατροπή του σκάφους), Abandoning Ship (εγκατάλειψη σκάφους), EPIRB Emission (εκπομπή EPIRB)
o Το σήμα μας θα εκπέμπεται κάθε 4 λεπτά και ηχεί κάθε 2 λεπτά για να μας ενημερώσει ότι το σήμα κινδύνου είναι ενεργό.
o Μόλις το Ράδιο Ολυμπία θα λάβει το σήμα μας στην οθόνη μας θα εμφανιστεί το μήνυμα «DISTRESS CANCELED Coast Station ACL RECEIVE» δηλαδή επιβεβαίωση ότι ο σταθμός διάσωσης έλαβε το μήνυμά μας και θα προσπαθήσει να επικοινωνήσει άμεσα μαζί μας στο κανάλι 16. Συγχρόνως ίσως προσπαθήσουν να επικοινωνήσουν μαζί μας με το κινητό τηλέφωνο.
o Αν κατά λάθος πατήσουμε το Distress πρέπει να απαντήσουμε στη φωνητική κλήση του Ολυμπία Ράδιο λέγοντας «Συγνώμη, πατήθηκε κατά λάθος» για να μη κινητοποιηθεί ο θάλαμος επιχειρήσεων του ΥΕΝ και όλα τα παραπλέοντα πλοία. Και αυτό γιατί ο χειριστής του Ολυμπία δεν ξέρει τι ακριβώς έχει συμβεί (μπορεί ο κυβερνήτης να πάτησε το Distress και να πήδηξε στη θάλασσα
ΚΑΝΑΛΙΑ VHF
ΚΑΝΑΛΙ |
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |
1,2,3,4,5,60,61,62,63,64,65 |
Δημόσια ανταπόκριση μέσω Ράδιο Ελλάς Επικοινωνία ship to ship είναι αδύνατη |
6 |
Επικοινωνία με υπηρεσίες λιμένος |
7 |
Πανελλαδικό Δίκτυο Αρχηγείου ΛΣ Θερμαϊκός: Από Πλαταμώνα μέχρι Γερακίνη, Ρόδος, Κως. |
11 |
Ισθμός Κορίνθου |
12 |
Όλα τα Λιμεναρχεία – Λιμεναρχείο Ηρακλείου |
12-14 |
Πλοηγοί, Ρυμουλκά, Λιμεναρχεία |
13 |
Ασφάλεια Ναυσιπλοΐας Πειραιά. Κανάλι δοκιμών |
14 |
Κανάλι ερασιτεχνών ψαράδων Ηρακλείου |
15, 17 |
Ενδοεπικοινωνία εμπορικών - Προσυντονισμένο στο 1 watt |
16 |
ΡΑΔΙΟ ΟΛΥΜΠΙΑ Ταξιδεύουμε πάντα συντονισμένοι σε αυτό για έγκαιρη ενημέρωση για οποιονδήποτε κίνδυνο. Απαγορεύεται η συνομιλία σε αυτό το κανάλι Εκπομπή SOS: Πάντα σε αυτό το κανάλι |
18 |
Λιμεναρχεία Ιονίου Πελάγους, Χανιά Αργολικός, Πόρος, Ύδρα, Σπέτσες, Μονεμβασία |
19 |
Λιμεναρχεία Αιγαίου Πελάγους · Αγ. Νικολάου, Σητείας, Κω, Ρόδου, Χανιά · Ιόνιο: Από Κέρκυρα μέχρι Ρίο · Β. Ελλάδα: Από Θάσο, Αλεξανδρούπολη, Χίος, Μυτιλήνη, Ρόδος, Κως, Νίσυρος |
20 |
Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος |
21 |
Κορινθιακός - Αργοσαρωνικός |
21,22,23,24,25,26,27,28,80,81,82,83,84,85,86,87,88 |
Συχνότητες DUPLEX μόνο μέσω Ράδιο Ελλάς. Επικοινωνία ship to ship είναι αδύνατη |
8,9,10,66-69, 71-74,77 |
Μεταξύ σκαφών |
70 |
Συχνότητα Κινδύνου Συστήματος Ασφαλείας GMDSS - Ψηφιακές επικοινωνίες ΜΟΝΟ – Όλες οι πληροφορίες data. Όχι φωνητικά μηνύματα ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η εκπομπή σε αυτό το κανάλι και διώκεται ποινικά και πειθαρχικά |
8,9,10,11,66,67,68,69,71,72,73,74 |
Συχνότητες SIMPLEX. Ελεύθερη επικοινωνία ship to ship. Το κανάλι 11 χρησιμοποιείται από τη Διώρυγα της Κορίνθου |
76,77 |
Προστασία Καναλιού 16. Απαγορεύεται κάθε εκπομπή |
83 |
Καιρός για Ηράκλειο Κρήτης |
86 |
Συνεχώς δελτίο καιρού στα Ελληνικά και Αγγλικά |
Διεθνές Διακριτικό Σήμα (Δ.Δ.Σ) Συσκευής |
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ SY9682 |
Διακριτικό Σήμα Σταθμού Πλοίου (ΔΣΣΠ) Maritime Mobile Service Identity(MMSI) |
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 239377400 |
Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας & Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ ή Θάλαμος Επιχειρήσεων ΥΕΝ) |
210-4191219 210-4191215 |
Απαραίτητα στοιχεία Για εντοπισμό |
· Ονοματεπώνυμο και Κινητό · Όνομα/Λιμάνι λεμβολογίου σκάφους (ΤΗ 80) · Θέση (στίγμα) που βρίσκεσαι · Φύση του κινδύνου · Αριθμό επιβαινόντων · Αν δεν πιάνει το κινητό: 112, 108 |
DSC Digital Selective Calling = Ψηφιακή Επιλεκτική Κλήση
Distress acknowledgment = Επιβεβαίωση λήψης συναγερμού κινδύνου
Coast Radio Station (CRS) = Παράκτιος Σταθμός
Rescue Coordination Center (RCC) = Κέντρο Συντονισμού Διάσωσης
ATIS (Automatic Trasmitter Identification System) = Σύστημα Αυτόματης Μετάδοσης Αναγνώριση
ΚΛΗΣΕΙΣ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΝΑΓΚΗΣ
1) ΣΗΜΑ ΚΙΝΔΥΝΟΥ (distress call) MAYDAY. ΆΜΕΣΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ. Επείγουσα Ανάγκη – Πάντα στο κανάλι 16
Διαδικασία: Στο κανάλι 16 φωνάζετε 3 φορές«May Day» (May Day/May Day/May Day). Το σήμα αυτό έχει απόλυτη προτεραιότητα και θα απαντηθεί άμεσα από το Ράδιο Ολυμπία. Μόλις απαντήσει δίνετε Όνομα και Διακριτικά του σκάφους, τη θέση του σκάφους, τον αριθμό επιβαινόντων, την κατάσταση που βρίσκονται και τη φύση του κινδύνου που αντιμετωπίζετε.
ΑΝ ΑΚΟΥΣΕΤΕ MAYDAY ΜΗΝ ΣΠΕΥΣΕΤΕ ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΤΕ. ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ ΕΝΑ ΛΕΠΤΟ ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙ ΤΟ ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟ. ΕΑΝ ΌΧΙ ΕΚΠΕΜΨΑΤΕ ΚΑΙ ΕΣΕΙΣ MAYDAY ΓΙΑ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ ΠΟΥ ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ.
Το May Day είναι αγγλική παράφραση της γαλλικής έκφρασης «m’aidez» που σημαίνει βοηθήστε μας.
2) ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΚΛΗΣΗ (urgent call) ΠΑΝ-ΠΑΝ.ΚΛΗΣΗ ΑΠΟ ΠΛΟΙΟ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΚΑΙ ΕΠΙΔΕΙΝΩΝΕΤΑΙ Ο ΚΑΙΡΟΣ. Μείναμε από βενζίνη ή μηχανική βλάβη, ακυβερνησία χωρίς κίνδυνο βύθισης, προσάραξη σε βράχια χωρίς άλλους κινδύνους κλπ. Δεν κινδυνεύουμε άμεσα. Πάντα στο κανάλι 16
3) ΚΛΗΣΗ SECURITY. ΤΡΙΤΗ ΣΕ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ. ΘΑ ΤΗΝ ΑΚΟΥΣΕΤΕ ΑΠΟ ΤΟ ΡΑΔΙΟ ΕΛΛΑΣ ΌΤΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΑΓΓΕΛΙΑ ΘΥΕΛΛΑΣ Η ΑΠΩΛΕΙΑ ΣΗΜΑΝΤΗΡΑ Η ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΕΠΙΠΛΕΟΝΤΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ. Για ασφάλεια ναυσιπλοΐας
Επιμέλεια: Ηλίας Σανιδάς